Fotvårtor

Precis som vanliga vårtor på händer och fingrar orsakas de av humant papillomavirus, HPV, och är mycket smittsamma. Viruset tar sig in via sprickor och skärsår i huden och orsakar att det hårda proteinet keratinet bildas i huden. Vårtor på händerna växer oftast utåt, men när de sitter under foten trycks de in i huden av kroppstyngden.

Symptom på fotvårtor

Fotvårtor syns som en platt fläck av förhårdnad hud, kan vara mjuka i mitten och är ofta vita med små svarta prickar. Prickarna är små blodkärl som förser fotvårtan med näring.  Fotvårtor kan dyka upp ensamma eller i grupp. Till skillnad från vårtor på händerna, som oftast är helt smärtfria, kan fotvårtor skapa obehag och smärta då de ständigt utsätts för trycket från din kroppstyngd.

Hur behandlas fotvårtor?

Vårtor kan behandlas på flera olika sätt det finns tex. olika receptfria läkemedel på apoteket . Har du testat det men inte ser att det fungerar så kan det bero på att man har för dåligt tålamod, denna behandling tar tid eller att man glömmer/hoppar över behandlingstillfällen eller avslutar behandlingen för tidigt.

Om egenbehandling ej fungerar,  rekommenderar vi att du gör en frysbehandling av vårtan sk. Kryoterapi, vårtan fryses till -190C, vilket dödar de infekterade cellerna. Behandling upprepas var 3:e vecka tills vårtan är borta. Hur många behandlingar som behövs beror på hur smärtan upplevs och hur länge vårtan har funnits. Kryoterapi har omedelbar verkan och orsakar oftast ingen ärrbildning, men kan vara smärtsamt och ge blåsor. Därför rekommenderas behandlingen inte för barn. Vi har en åldersgräns på 12 år för vårtfrysning.

Om vårtorna är riktigt envisa och långvariga kan man också pröva med att bränna bort dem med diatermi eller laser, men här är risken större för ärrbildning. Om inget annat hjälper, får man skära bort dem kirurgiskt i lokalbedövning och sätta några stygn, men då bildas alltid ärr och ärr kan i sig ge problem senare.

Hur sprids fotvårtor?

Fotvårtor kan smitta både genom direktkontakt med en vårta på en smittad person, eller genom indirekt kontakt, till exempel om du delar handdukar eller skor som bär på hudceller från en vårta.

Att förebygga fotvårtor /förhindra spridning

HPV-viruset finns överallt och att förebygga fotvårtor är svårt men det finns några saker du kan göra för att undvika att smittas och föra smittan vidare:

•Undvik att röra vid dina egna vårtor då de kan spridas vidare till andra kroppsdelar på detta vis.
•Torka fötterna ordentligt efter att du duschat och smörj in dem för att förhindra hudsprickor.
•Byt strumpor varje dag.
•Gå inte barfota på golv där andra gör det.
•Dela inte handdukar, skor eller strumpor med någon som har fotvårtor.
•Gå inte barfota på offentliga platser såsom omklädningsrum och delade duschar, om du redan har vårtor, så sprider du inte smittan vidare.

Varmt välkommen att kontakta oss om du har några frågor kring Fotvårtor vi återkommer med ett svar till dig så snart som möjligt