Lipom/fettknölar

Vad är Lipom (fettknölar i underhuden)

Lipom är mycket vanliga godartade tumörer, inte sällan mångfaldigt förekommande, innehållande normal fettväv. Vid generell viktökning tillväxer även lipomen i storlek. Tumören omges av en tunn kapsel vilket gör att den känns distinkt avgränsad från omgivande underhudsfett. Lipomet utgår inte sällan från djupare strukturer som muskelhinna eller bindvävsstråk mellan muskeltrådarna och kan därvid vara besvärligt att operera bort i sin helhet. De har en mjuk, elastisk konsistens vid tryck.

Ibland innehåller lipomen kraftiga bindvävsstråk vilka ger dem en hårdare och fastare konsistens. Dessa ”fasta” lipom förekommer oftast på bålen (rygg, nacke och skuldra), medan de helt mjuka vanligtvis återfinns på armar och ben. Ibland beskriver patienter sina lipom som smärtsamma. Exakt vad detta beror på vet man inte säkert. En teori är att smärtan kommer från den fasta kapselstrukturen som töjs ut när lipomet tillväxer. Givetvis kan också lipomet trycka på smärtkänsliga strukturer.

Behandling

När och om lipomen börjar ge smärta, bli så stora att de sitter i vägen, bli kosmetiskt besvärande eller då diagnosen är osäker, tas lipomen bort kirurgiskt. Extremitetslipomen är oftast enkla att avlägsna. Vid lipom på bålen (speciellt på rygg och skuldror) och i nacken är operationen oftast av betydligt större svårighetsgrad. Hela lipomet måste skalas ut vilket kan vara väldigt besvärligt. Det sitter ofta brett an mot muskelhinnan och ibland finns utlöpare in bland muskelfibrerna.

Multipla lipom

Vissa patienter drabbas av okänd anledning av mängder med lipom. Nya lipom tillkommer succesivt under resten av livet. Här finns ofta en ärftlig faktor. Detta är ett ofarligt tillstånd men givetvis  besvärande för drabbade patienter.   Man får hjälpa patienten med de största och mest besvärande och vara beredd på att patienten återkommer med jämna mellanrum.

Kontakta oss

Varmt välkommen att kontakta oss om du har några frågor kring Lipom/fettknölar vi återkommer med ett svar till dig så snart som möjligt