Ytliga blodkärl ben

Vad är ytliga blodkärl ?

Ytliga blodkärl på benen kallas för ådernät, det är spindelnätsliknanade blodkärl som syns tydligt oftast sitter de på benen, men kan även finnas på andra ställen på kroppen tex. överkropp. Det är ett vanligt problem som många lider av. Men det är enkelt att behandla, tex med injektions behandling. Vi använder oss av ett läkemedel som heter Aethoxysklerol det irriterar den inre kärlväggen så att blodplättarna fastnar där och ger tilltäppningar i kärlen så att de sedan tillbakabildas.

Varför får man ådernät?

Ådernät är en kärlbristning som blir synlig då den ligger så nära under huden, ofta är den röd eller lila. Det är inte farligt, men det kan vara estetisk besvärande och därför väljer många att ta bort ytliga blodkärl med tex. injektioner. Det finns en rad orsaker till varför man får ådernät på benen. Det kan till exempel ha att göra med graviditet då man vanligtvis går upp en del i vikt, och kroppen hamnar lätt i hormonell obalans – gemensamt kan detta skapa uppkomsten av ådernät på tex benen. Att synliga kärlbristningar uppstår kan också ha att göra med att man har ett statiskt liv, det vill säga att man jobbar stående många timmar i sträck,  alternativt att man har ett stillasittande arbete. Detta är alltså några orsaker, men den främsta orsaken är ändå generna, alltså det finns anlag i familjen.

När dyker ådernät upp?

Det är vanligast bland kvinnor i övre medelåldern. Men samtidigt är det också ett problem som drabbar alla åldrar och både män och kvinnor. Det är inte ovanligt att problemet uppstår redan i tonåren.

Behandling av ådernät

Vi använder oss av injektionsbehandling mot ådernät/kärlspindlar. Metoderna är skonsamma och man får ett permanent resultat på det behandlade området omedelbart.  Behandlingen kan behövas upprepas några gånger och med ett mellanrum på fyra till sex veckor mellan behandlingstillfällena så huden hinner återhämta sig. I regel behövs 2-4 behandlingar.

Konsultation

Vi bokar ett läkarbesök före injektionerna för att höra vad patienten vill ha åtgärdat, om det har gjorts tidigare behandlingar och med vad, resultatet av dessa.  Finns orsaker att avstå från injektionerna; har patienten haft blodpropp? Finns ärftlig blodproppstendens? Är patienten gravid? Har patienten blödarsjuka? osv.

BOKA TID HÄR

Hur går det till?

De områden som ska behandlas tvättas med sprit. Vi arbetar med väldigt tunn nål Det är viktigt att medlet verkligen injiceras intravasalt dvs. inuti kärlen, annars får man sämre effekt, mer ont och större blåmärken efteråt. De största kärlen injiceras med en mycket starkare lösning , då oftast i stående med en s.k. stas. Omedelbart efter injektionen tejpas området med kirurgtape som tas bort samma kväll.Gravida kvinnor och ammande kvinnor ska inte behandlas. Efter en behandling så ska du undvika kraftig fysisk ansträngning i 3 dygn. Detsamma gäller alkohol och blodförtunnande läkemedel dvs främst antiinflammatoriska preparat tex Ipren. Magnecyl Voltaren och liknande. Gäller även OMEGA 3, Undvik även detta 3 dygn efter en behandling.Det är inte farligt att göra något av detta, men man kan få ett sämre resultat av sin behandling. Du ska även undvika att flyga i en vecka efter en behandling.

Kontakta oss

Varmt välkommen att kontakta oss om du har några frågor kring Ytliga blodkärl ben vi återkommer med ett svar till dig så snart som möjligt